Vliegtuigen boven Brussel : actie ondernemen

De gemeente heeft een process aangespannen teneinde het intensieve overvliegen van de gemeenten in het oosten van Brussel te doen ophouden. Wij hebben u echter nodig om onze actie meer gewicht te geven! Contacteer ons met dit formulier

Aan de vooravond van het in werking treden van de Europese Verordening nr. 598/2014 die nog maar weinig vrijheid zal laten aan de Lidstaten van de Europese Unie om de vliegroutes boven hun grondgebied te regelen, heeft de Brussels Regering beslist om een rechtsvordering in te stellen tegen de Federale Regering en tegen de luchtvaartautoriteiten van Brussel-Nationaal waarbij drie zaken worden geëist :

  • de verlenging van de nacht (van 6u tot 7u ‘s morgens) voor alle Brusselaars ;
  • de afschaffing van de Kanaalroute voor het Noorden en het centrum van Brussel ;
  • de inperking van de «bocht naar links» om het Oosten van Brussel te ontlasten.

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPEN VAN SINT-PIETERS-WOLUWE IS BLIJ MET DEZE EIS DIE IS INGESTELD DOOR HET GEWEST EN SPANT GELIJKTIJDIG IN EIGEN NAAM EEN RECHTSZAAK AAN DIE REEDS MAANDEN LANG IS VOORBEREID OM HET INTENSIEF OVERVLIEGEN VAN DE GEMEENTEN TEN OOSTEN VAN BRUSSEL TE DOEN STOPPEN. DEZE VORDERING BEOOGT VIER DOELSTELLINGEN:

  • het volledig doen naleven van de uitspraak van de Rechtbank van Eerste Aanleg van 31 juli 2014, die in hoger beroep bevestigd is geworden;
  • het volledig doen naleven van het arrest van het Hof van Beroep van 9 juni 2005 dat oplegde dat er een eind moest gemaakt worden aan het intensief overvliegen van de dicht bevolkte wijken van degemeenten in het Oosten van Brussel, waaronder Sint-Pieters-Woluwe, door de schuld van het intensief gebruikvan de «korte bocht naar links» en het regelmatig landen van de vliegtuigen op de piste 01;
  • de strikte toepassing door Belgocontrol van de windnormen op de pistes 25R en 25L van de luchthaven, want de huidige interpretatie van die normen heeft tot gevolg dat er heel veel geland wordt op de piste 01 (en dus boven de gemeenten van het Oosten van Brussel, waaronder Sint-Pieters-Woluwe) terwijl dat anders boven Vlaams- Brabant gebeurt, en dat zowel overdag als ‘s nachts;
  • de uitbreiding van «de nacht», van 22u tot 7u.

 

Misbruik van de piste 01 en van de bocht naar links

De piste 01, die normaal enkel wordt gebruikt als de windomstandigheden het landen op de pistes 25R et 25L moeilijk en gevaarlijk maakt, wordt al jaren veel te veel gebruikt, en dit ten nadele van de bewoners van het Oosten van Brussel die er alle hinder van ondervinden. En dat is zelfs nog meer het geval de laatste drie maanden : de piste 01 werd aldus gebruikt voor 27,1 % van alle landingen overdag, en 22,9% voor de landingen ‘s nachts … De piste 01 is in niets nog een subsidiaire piste ! Zelfde vaststelling voor de bocht naar links die ook voor veel hinder zorgt voor de bewoners van het Oosten van Brussel: tijdens de laatste drie maanden heeft 45,11% van de vliegtuigen gebruik gemaakt van deze bocht om op te stijgen! Dat is goed voor 1854 vluchten in maart, 1919 in april en 2876 in mei. Dat is onaanvaardbaar.

 

We gaan ons blijven mobiliseren!

Affiches «Neen tegen het overvliegen» zijn nog steeds beschikbaar op het gemeentehuis. Om deze gratis te krijgen, contacteer: gdaneels@woluwe1150.irisnet.be. We moeten blijven voort doen met druk te zetten op de Federale Regering!

 

Wij hebben u nodig!

Met hoe meer we zijn, hoe mee gewicht we in de schaal kunnen leggen. Wenst u vrijwillig tussen te komen in de gerechtelijke procedure of ons te helpen op de ene of de andere manier? Contacteer ons: bcerexhe@woluwe1150.irisnet.be of 02/773.05.34

 

U wenst

  • op de hoogte gehouden worden over het verloop van het dossier
  • tussen te komen in de gerechtelijke procedure die door de gemeente is ingesteld
  • een gratis spandoek/affiche

 

Vul het formulier hier in. Wij nemen dan spoedig contact met u op.