Pilootproject voor oplaadstations

Indien u wenst deel te nemen aan het pilootproject of, in de nabije toekomst, gebruik wenst te maken van de terminals geïnstalleerd op rue Pierre de Cock, rue du Collège Saint-Michel, rue Robert Thoreau of avenue Charles Thielemans, gelieve dan het onderstaande aanvraagformulier van deze pagina in te vullen. We nemen dan contact met u op om u de details van de toegangsprocedures te verstrekken.

Merk op dat de toegang tot de terminals tijdens de pilot in eerste instantie beperkt zal blijven tot een vijftigtal huishoudens, om de beschikbare ruimtes niet te overbelasten. Deze toegangen worden toegewezen op basis van de eerste registranten, terwijl voorrang wordt gegeven aan degenen die in de buurt van de faciliteiten wonen.

 

Wilt u overstappen op elektrische mobiliteit?

Sint-Pieters-Woluwe heeft onlangs laadpalen voor elektrische voertuigen verworven. Een pilootproject en samenwerking met Sibelga, het eerste initiatief van dit type in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit baanbrekende project in Brussel zal dienen als een test voor een innovatieve technologie voordat het in de maanden en jaren die zullen volgen massaal wordt uitgerold.

Wat is de bijzonderheid van dit project?

De gebruikte palen zijn rechtstreeks geïntegreerd in de openbare verlichtingsmasten van de stad. Ze komen dus niet op straat of trottoirs. Dit proces vereenvoudigt ook de installatieprocedures (en dus de kosten), aangezien de gebruikte stroombron al ter plaatse aanwezig is, binnen de aangewezen paal.

Waar bevinden deze terminals zich?

Momenteel zijn er vijf terminals verspreid over het gemeentelijk grondgebied. De komende weken zullen er nog drie het levenslicht zien en meer als de pilot een succes blijkt te zijn. U vindt de eerste geïnstalleerde stations op de volgende adressen:

  • Pierre de Cock-straat 13
  • Rue du College Saint-Michel 30
  • Robert Thoreau-straat 10
  • Avenue Charles Thielemans (nabij het park voor het stadhuis)

Hoe toegang krijgen?

Tijdens het pilootproject krijgt u op verzoek een magnetische kaart waarmee u de terminal kunt activeren en uw voertuig kunt opladen.

Later komt er ook een applicatie beschikbaar waarmee u rechtstreeks via uw smartphone verbinding kunt maken met de terminal (naast het volgen van uw verbruik en de laadtoestand van uw auto).

Waar kan ik een toegangskaart krijgen?

Van de diensten van de gemeente. Hiervoor vragen wij u eerst het aanvraagformulier onderaan deze pagina in te vullen.

Kan ik de evolutie van mijn verbruik en mijn herladingen volgen?

Ja, zodra de applicatie is opgestart op uw smartphone (https://cityev.app/), kunt u deze gebruiken om de evolutie van uw verbruik en herladingen te volgen. We laten het je weten zodra het beschikbaar is.

Wat moet ik doen als ik geen smartphone heb?

U behoudt de mogelijkheid om de magnetische kaart te gebruiken om de gekozen terminal te activeren. U kunt dan uw verbruik volgen vanaf een pc.

Hoe lang duurt het voordat mijn auto 100% is opgeladen?

Het laadvermogen van de stations is 7,4 kW.

 

Hier is een indicatieve tabel met geschatte oplaadtijden:

Batterij capaciteit

Geschatte tijd om 25% van de batterij op te laden

Geschatte tijd om 50% van de batterij op te laden

Geschatte tijd om 75% van de batterij op te laden

100kWh

3u20

6u40

10u00

77kWh

2u45

5u30

8u15

52 kWh

1u45

3u30

5u15

33kWh

1u05

2u10

3u15

 

Wat gaat mij dit kosten?

Als u tijdens de pilotperiode aan het project deelneemt, kost de toegang tot de terminal u niets. De toegangs- en oplaadmethodes en eventuele gerelateerde kosten zullen worden aangepast en gecommuniceerd zodra de pilot is afgelopen.

Wat moet ik doen als ik aan het einde van het proefproject niet verder wil gaan?

Het enige wat u hoeft te doen is het ons laten weten en de magnetische kaart die u heeft terugsturen.

Worden deze locaties voor mij gereserveerd?

Niet als eerste stap willen we allereerst de evolutie van de vraag observeren en de bepalingen dienovereenkomstig aanpassen.

Bij succes nemen we maatregelen om deze locaties alleen voor elektrische voertuigen te reserveren volgens tijdvakken die worden bepaald op basis van gebruikersfeedback.

Met wie kan ik contact opnemen als ik een probleem heb met de kiosk?

Op elke terminal vindt u een noodnummer. Hierdoor staat u in direct contact met de technisch verantwoordelijke die u zal helpen bij het oplossen van het probleem en indien nodig ingrijpt.

Voor wie is dit proefproject bedoeld?

Dit project is volledig voorbehouden aan inwoners van de gemeente Sint-Pieters-Woluwe. 50 toegangen worden verdeeld onder de verzoekende personen, waarbij voorrang wordt gegeven aan degenen die in de buurt van de voorzieningen wonen. Vervolgens zullen nieuwe terminals en andere toegangen beschikbaar zijn.

Een kennis wil er graag van profiteren, kan dat?

Deze persoon moet gedomicilieerd zijn in Sint-Pieters-Woluwe en deze terminals gebruiken voor persoonlijk gebruik.

Waarom terminals installeren als er al andere opties bestaan ​​(Pitpoint, privéterminals, enz.)?

Ons doel is om de transitie naar duurzamere en gezondere mobiliteit voor de luchtkwaliteit in onze gemeente te versnellen. Veel mensen hebben de wens uitgesproken om elektrisch te gaan, maar ook hun bedenkingen bij het gebrek aan laadinfrastructuur op de weg. Niet iedereen heeft immers een privégarage om thuisladen toe te staan ​​en de weinige laadpalen die door de beheerder van het regionale netwerk Pitpoint zijn opgezet, zijn niet voldoende om het gebrek aan opties te compenseren. De gemeente wil daarom met deze langzame laadpalen prikkels ontwikkelen die direct bedoeld zijn voor bewoners die op zoek zijn naar alternatieven.

Tegen welke prijs wordt de elektriciteit in rekening gebracht nadat de pilot is voltooid?

Dit element staat momenteel nog ter discussie en zal afhangen van de voortgang van het project. Als u deelneemt aan de pilot, wordt u uiteraard vooraf op de hoogte gesteld van eventuele wijzigingen in de voorwaarden.

Hoe ga ik verder om het opladen te starten?

Verbind uw voertuig

Nadat u uw auto in een beschikbare ruimte heeft geparkeerd, moet u ervoor zorgen dat het lampje op het oplaadpunt met het label “SYSTEEMCONTROLE” continu groen brandt. (Als dit niet het geval is, gebruik dan een andere locatie).

Sluit het ene uiteinde van uw oplaadkabel aan op uw voertuig en het andere uiteinde op het stopcontact van het oplaadpunt door de zwarte afdekking aan de voorkant van het apparaat op te tillen.

Selecteer het oplaadpunt in de app.

Als u een magnetische RFID-kaart heeft van de gemeente, hoeft u deze alleen maar te scannen (aan de linkerkant van de terminal) om het opladen te starten.

Anders kunt u de speciale applicatie (https://cityev.app/) doorlopen:

Om uw voertuig op te laden, moet u het gekozen laadstation in de applicatie selecteren. Raadpleeg het gedeelte “Een beschikbaar laadstation zoeken” hierboven om uw laadstation of laadlocatie op de kaart te vinden.

Veeg omhoog over het informatiepaneel om de keuzeknoppen voor stopcontacten weer te geven en druk op de knop die overeenkomt met het stopcontact waarop uw auto is aangesloten.

Het opladen begint

Zodra de communicatie met het oplaadpunt tot stand is gebracht, moet de oplaadsessie beginnen.

Houd er rekening mee dat dit proces een minuut kan duren.

Wanneer het opladen is begonnen, zult u merken dat de app de details van de huidige oplaadsessie weergeeft en dat de onderste LED van het oplaadpunt met het label “CHARGE STATUS” oranje knippert.

Zodra het opladen is voltooid

Het systeem blijft uw auto opladen totdat u uw auto loskoppelt of wanneer uw auto volledig is opgeladen. Wanneer uw auto volledig is opgeladen, licht het onderste indicatielampje op het oplaadpunt groen op.

Bij sommige oplaadpunten kan het opladen op afstand worden gestopt terwijl u geparkeerd blijft. Als deze service beschikbaar is, wordt een knop met de naam “Opladen stoppen” weergegeven op de detailpagina van de actieve oplaadsessie van de applicatie.

Koppel uw auto los

U kunt uw auto op elk moment loskoppelen van de oplader. Houd er rekening mee dat u uw laadkabel van uw auto moet loskoppelen voordat de kabel loskomt van het laadstation.

Als u uw voertuig loskoppelt, wordt de laadsessie beëindigd en worden de kosten berekend die op uw betaalkaart worden gefactureerd.

De uiteindelijke kosten die op uw betaalkaart worden gefactureerd, zouden automatisch in de app moeten verschijnen enkele seconden nadat u uw voertuig heeft losgekoppeld.

Wanneer eindigt het proefproject?

In september 2021 maakt de gemeente een eerste inschatting van het project. Op dat moment veranderen de voorwaarden. Al deze elementen zullen vooraf worden meegedeeld aan alle gebruikers van de terminals.

Waarom geeft een pilootproject voorrang aan mensen die in de buurt van de laadstations wonen?

De tot nu toe geïnstalleerde stations zijn traaglaadstations, wat betekent dat voertuigen daar enkele uren moeten parkeren om volledig opgeladen te zijn (zie bovenstaande tabel met laadtijden). Het is dus coherenter om voorrang te geven aan degenen die deze parkeerplaatsen al dagelijks gebruiken.

 

Formulaire de demande d'accès aux bornes

Ce formulaire vous permettra de demander un accès aux bornes en place aux adresses suivantes : Rue Pierre de Cock 13, rue du Collège Saint-Michel 30, avenue Charles Thielemans (à proximité du parc en face de l'hôtel communal) et rue Robert Thoreau 10. Notez que, dans le cadre de ce projet pilote, nous n'octroierons qu'un nombre limité d'accès à 50 ménages sur base des premières demandes reçues (en donnant néanmoins la priorité aux riverains des installations concernées).