Trilligen veroorzaakt door de metro
Update : 28/10/25
Overlast van de metro: de vasthoudendheid van de bewoners en de waakzaamheid van de gemeente beginnen vruchten af te werpen
De MIVB erkent het probleem en kondigt de eerste verbeteringen aan
In mei 2024 hebben de gemeenten Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe, op initiatief van hun Colleges, in overleg met 28 inwoners van de twee entiteiten, een vordering ingesteld bij de vrederechter van Sint-Pieters-Woluwe om een einde te maken aan de buitensporige buurtoverlast.
Het doel van deze procedure is om een einde te maken aan de overlast die het welzijn van de bewoners aantast en om de situatie van vóór 2021 te herstellen.
In het kader van deze actie benoemde de rechter een akoestisch expert om metingen uit te voeren naar trillingen en eventueel contactgeluiden geproduceerd door de doorgang van metrostellen van lijn 1 van de MIVB bij de woningen van drie van de verzoekers.
De gemeente Sint-Pieters-Woluwe heeft akte genomen van de door de MIVB aangekondigde maatregelen, die een eerste stap zijn om de situatie te verbeteren.
Prototype wielbanden zijn getest en volgens de MIVB vertonen deze nieuwe onderdelen niet langer het defect dat verantwoordelijk is voor de onrondheid van de wielen, wat de oorzaak is van de trillingen die de buurtbewoners voelen.
De MIVB kondigt aan dat deze nieuwe onderdelen geleidelijk zullen worden geïnstalleerd op de zwaarst getroffen metrostellen, waardoor de situatie in de loop van 2026 zou moeten verbeteren.
Hoewel deze vooruitzichten op vooruitgang wijzen, blijft voorzichtigheid geboden.
Er zijn nog steeds veel klachten van buurtbewoners en er is nog steeds overlast in verschillende buurten in beide gemeenten.
Het eindverslag van de door de vrederechter aangestelde expert wordt verwacht tegen 31 december 2025 en zal de conclusies van de verzoeningsfase en de opmerkingen van de verschillende partijen bevatten.
De gemeente Sint-Pieters-Woluwe volgt de evolutie van het dossier op de voet en blijft de betrokken bewoners steunen in hun stappen.
Net als de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe zal zij zich financieel blijven inzetten voor de personen die zich bij de actie hebben aangesloten om hun juridische en gerechtelijke kosten te dekken.
De gemeente blijft vertrouwen op een gunstige afloop van de procedure en blijft zich inzetten voor de uitvoering van echte, concrete en duurzame maatregelen om de levenskwaliteit van de betrokken buurtbewoners te verbeteren.
———————————————–

Sinds enkele maanden klagen veel mensen die langs het traject van de lijnen 1 en 5 van de MIVB metro wonen, dat zij bij het passeren van bepaalde treinen sterke trillingen voelen. Dit probleem treft vooral de inwoners van Sint-Pieters-Woluwe.
Er vonden talrijke uitwisselingen plaats tussen de buurtbewoners, de MIVB en de gemeente, totdat de MIVB inging op het verzoek van de gemeente om een initiatief te nemen voor transparante en gecentraliseerde communicatie. De MIVB organiseerde daarom een bijeenkomst ter gezamenlijke attentie van de inwoners van Sint-Pieters-Woluwe en Sint-Lambert-Woluwe, waar de lijn 1 tussen Montgomery en Stokkel loopt. De vergadering vond plaats op 16 januari in de raadzaal van Sint-Lambrechts-Woluwe.
De gemeenten hebben zich ertoe verbonden de communicatie over dit complexe vraagstuk te vergemakkelijken, op de website van de gemeente.
Deze pagina geeft u toegang tot een kort formulier (zie hieronder) waarmee u zich kunt aansluiten bij een mailinglijst via welke de gemeente alle updates betreffende het probleem zal verspreiden. Het zal ook alle nuttige informatie publiceren op de pagina.
Verder gaan in Mobiliteit
- Een probleem melden, meewerken
- Gemeentelijk Mobiliteitsplan
- Kaart van de gemeente
- Kruispunt Parmentier – Tervuren
- Low Emission Zone (LEZ)
- Met de (elektrische) step, Segway, Hoverboard…
- Met de bus, tram of metro
- Met de fiets
- Met de wagen
- Mobiliteit op school
- Mobiliteitskaart
- Nieuwe soorten straten en nieuwe borden
- Overleg gaande
- Te voet
- Zones 30